آبیاری قطره ای

طراحی  آبیاری قطره ای به چه صورت انجام می گیرد؟(آموزش ویدئویی)

4 1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
Read Time:13 Minute, 30 Second
 
 
جهت تهیه این محصول به دو روش زیر می توانید اقدام کنید:

 
۱-کلیک روی لینک زیر و خرید از سایت .
 
۲-بعد از  درخواست محصول از طریقپیامک یا واتساپ و واریز وجه، محصول از طریق تلگرام براتون ارسال می شود. 

مبلغ  بسته آموزش ویدئویی طراحی  آبیاری قطره ای ۲۵۰ هزار تومان  می باشد .

 شماره  پیامک و واتساپ جهت درخواست محصول:    ۰۹۱۱۸۴۱۵۷۳۵

    شماره کارت بانکی  جهت واریز وجه : ۶۱۰۴۳۳۷۷۴۹۶۹۴۹۵۴

به نام مسلم یعقوبی- بانک ملت


این محصول  گارانتی ۷ روزه بازگشت وجه دارد. یعنی  تا ۷ روز پس از استفاده ازاین محصول و در صورت عدم رضایت از آن می توانید تقاضای بازگشت وجه نمائید تا مبلغ از طریق کارت به کارت بهتون برگشت داده شود.


شرح مختصر از مراحل طراحی آبیاری قطره ای و سر فصلهای آموزش داده شده :


۱- انتخاب قطره چکان

یکی از حساسترین مراحل در  طراحی  آبیاری قطره ای انتخاب قطره چکان مناسب برای طرح  است. قطره­ چکانها معمولاً دارای آبدهی محدود بین ۱ تا ۸ لیتر در ساعت می­باشند. درحال حاضر انواع بسیار متنوعی از قطره­ چکانها توسط شرکتهای مختلف سازنده لوازم آبیاری قطره­ ای در دنیا تولید  می­شود و طراحان این سیستم­ها با طیف وسیعی از قطره چکانها مواجه هستند.

عوامل مؤثر زیادی در این انتخاب وجود دارد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می­شود.

  • دامنه تغییرات دبی باتوجه به تغییرات ساخت
  • رابطه دبی- فشار و دامنه تغییرات فشار مجاز کارکرد قطره­ چکان
  • دامنه مناسب فشار کارکرد
  • حساسیت به گرفتگی یا تجمع مواد شیمیایی
  • پایداری رابطه دبی- فشار در دراز مدت

برای تعیین قطره­ چکان مناسب لازم است به شرایط طرح توجه کافی شود. بطورکلی در اراراضی با شیب بیش از ۲ درصد  استفاده از قطره­ چکان­های تنظیم کننده فشار اجتناب ناپذیر است. در این نوع قطره ­چکانها تغییرات دبی خروجی تحت ­تأثیر فشار در دامنه وسیع(۱ تا۴ اتمسفر)، بسیار محدود است. همچنین باتوجه به حساسیت قطره چکانها به گرفتگی  جهت به حداقل رساندن اثرات گرفتگی ناشی از رسوب بی کربناتها و… بهتر است از قطره ­چکانهای خود شوینده استفاده شود.

۲- تعیین فاصله گیاهان روی هر ردیف و بین ردیفهای کاشت

فاصله کاشت بین گیاهان به شرایط آب و هوایی، نوع خاک، واریته و تجربه کشت آنها در منطقه بستگی دارد. در آبیاری قطره ای برای تعیین فاصله کاشت درختان، درصد سطح سایه­ انداز و نیاز آبی گیاه مؤثر می­باشد.

۳ -تعیین درصد سطح سایه ­انداز(Pd)

در روش  آبیاری قطره ای بدلیل عدم آبیاری کل سطح زمین، تبخیر مستقیم از سطح خاک  محدود  می باشد. مقدار نیاز آبی روزانه در  آبیاری قطره ای تابعی از سطح سایه انداز گیاه و مقدار تبخیر و تعرقی است که در سایر روشهای آبیاری محاسبه می شود. به همین دلیل نیاز آبی گیاه در این روش نسبت به سایر روشها که تمام سطح خاک خیس می­شود، به میزان قابل ملاحظه­ای کمتر ­می باشد.

درصد سطح سایه انداز به سن، نوع واریته­ های گیاهی و مرحله رشد بستگی دارد و عملاً برابر سطح سایه شده توسط تاج گیاه در هنگام ظهر به کل سطحی است که برای گیاه درنظرگرفته می­شود.

۴-  تعیین درصد مساحت خیس ­شده(Pw)

از مزایای  آبیاری قطره ای عدم آبیاری تمامی سطح زمین می­باشد. به بخشی از سطح که طی آبیاری مرطوب می­گردد، درصد مساحت خیس شده گفته می­شود و عبارت است از متوسط نسبت مساحت خیس شده خاک(AW) در عمق ۱۵ تا ۳۰ سانتی­متری به کل مساحت. درصد مساحت خیس شده به عوامل زیادی همچون موارد زیر بستگی دارد:

  • مساحت خیس شده توسط هر نقطه ریزش(دبی هر قطره­ چکان)
  • فاصله بین قطره­ چکانها
  • فاصله لوله­ های فرعی از یکدیگر
  • نوع خاک
  • شیب زمین
  • زمان آبیاری

مساحت خیس شده توسط هر نقطه ریزش بستگی به شکل ناحیه مرطوب شده در زیر قطره‌چکان(پیاز رطوبتی) نیز دارد. بطوریکه هرچه پیاز رطوبتی پهن و بزرگ باشد، Aw  بیشتر است.

ارقام مربوط به ابعادAw برای بافتهای مختلف خاک و شرایط مختلف لایه­ بندی در جدول زیر آورده شده است. اعداد این جدول بصورت ابعاد مستطیلی ارائه شده ­اند تا در طراحی برای نوار مرطوب بتوان فاصله قطره­چکانها(Se) و حداکثر پهنای خیس ­شده(W) را بدست آورد.

فاصله قطره ­چکانها برابر۸۰ درصد پهنا یا قطر خیس­شده( (Se = 0.8 W  درنظر گرفته شده است تا دوایر خیس شده همپوشانی داشته و درنهایت نواری مرطوب به پهنایW در سرتاسر لوله فرعی ایجاد شود. لازم به توضیح است ارقام ارائه شده در جدول ذیل کلی بوده و توصیه می­شود جهت دقت بیشتر با انجام آزمایشات صحرایی در مزرعه ­هایی که قرار است در آن شبکه آبیاری قطره­ ای پیاده شود، مقدار حداکثر قطر خیس شده(W) اندازه­ گیری گردد.

     بطورکلی هرچه نقاط ریزش آب(تعداد قطره­ چکانها) بیشتر باشد و قطره­ چکانها با آرایش مطلوبتری استقرار داده شوند، سطح خیس ­شده(Aw) بیشتر بوده ولی سیستم گرانتر خواهد بود.

برای تعیین درصد مساحت خیس شده  در طراحی  آبیاری قطره ای باید آرایش قرارگیری قطره­ چکانها روی لوله فرعی تعیین شود. آرایشهای مختلفی برای قرارگیری قطره­ چکانها روی لوله فرعی وجود دارد که از آن جمله می­توان  به آرایش خطی یا دو خطی، آرایش حلقوی و زیگزاگ اشاره نمود.

مقدار درصد خیس شده زمین باتوجه به آرایش مدنظر و فواصل قطره­ چکانها از رابطه زیر محاسبه می­گردد.

آرایش مستقیم یک ردیفه:

آرایش مستقیم دو ردیفه :

که در آن:

n : تعداد قطره­ چکانها    

Se : فاصله قطره­ چکانها روی لوله فرعی    

W : حداکثر عرض نوار مرطوب شده بوسیله یک قطره ­چکان

Sr و Sp  به ترتیب فاصله ردیف کاشت و فاصله درختان روی هر ردیف است.

Pw1 و Pw2 به ترتیب درصد مساحت خیس شده برای وضعیتی که فاصله لوله های فرعی S1 وS2 باشد.

Pw1 و Pw2 از فرمول آرایش یک ردیفه محاسبه می شوند.

 ۵- تعیین برنامه‌ریزی آبیاری

به کلیه عملیاتی که طی آن، زمان آبیاری و مقدار آبی که باید به زمین داده شود، مشخص می‌گردد، برنامه‌ریزی آبیاری(Irrigation scheduling) گفته می‌شود. برنامه‌ریزی آبیاری علاوه بر اینکه از جهت صرفه‌جویی در مقدار آب اهمیت دارد، باعث می‌شود که زارع بتواند سایر عملیات کشاورزی را هماهنگ با برنامه آبیاری تنظیم نماید.

بطورکلی مقدار آبی که باید در هر نوبت آبیاری به زمین داده شود بستگی به سه عامل حداکثر تخلیه مجاز رطوبت در خاک(MAD)، عمق توسعه ریشه‌ها(Z) و مقدار کل رطوبت موجود در خاک(TAM) و در نهایت به سیستم آبیاری دارد. لذا ذیلاً به بررسی پارامتر های مذکور پرداخته و برنامه ریزی آبیاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

۶- تعیین مجموع کل آب قابل دسترس در خاک(TAM)

میزان آب موجود مابین دو حد ظرفیت زراعی خاک(Fc) و نقطه پژمردگی دائم خاک(PWP)، مجموع آب قابل دسترس در خاک نامیده می‌شود. ظرفیت زراعی مقدار رطوبتی است که یک خاک اشباع پس از خارج شدن آب ثقلی در خود نگه می‌دارد. این مقدار رطوبت تابعی از بافت و ساختمان خاک است. رطوبت خاک در حالت ظرفیت زراعی، حدوداً معادل ۱/۳ بار مکش رطوبتی تعیین    می­شود. نقطه پژمردگی دائم، محدوده دیگر طیف رطوبتی خاک می‌باشد و این نقطه حدی است که گیاه عملاً قادر به برداشت هیچگونه آبی از خاک نیست و درصورت افت رطوبت خاک تا این حد و نزدیک شدن به نقطه پژمردگی دائم، رشد فیزیولوژیک گیاه خسارت غیر قابل جبرانی خواهد دید. این نقطه رطوبتی حدوداً معادل ۱۵ بار مکش رطوبتی می‌باشد.

مجموع آب قابل دسترس در خاک(TAM) وابسته به نوع خاک بوده و مقدار آن برای خاکهای مختلف، متفاوت است. بنابراین در  طراحی  آبیاری قطره ای مقدار TAMبا فرمول زیر بدست می آید:

                                                                                                                     TAM= Fc – PWP

۷-تعیین آب قابل دسترس(AW)

رطوبت موجود مابین دو نقطه ظرفیت زراعی و پژمردگی دائم در منطقه توسعه ریشه هر گیاه آب قابل دسترس نامیده می‌شود که از رابطه زیر قابل محاسبه است:

Z×AW = TAM

که در این رابطه:

AW ، آب قابل دسترس برحسب میلیمتر

TAM ، مجموع آب قابل دسترس در خاک برحسب میلیمتر در متر و

Z ، عمق توسعه ریشه گیاه به متر می­باشد.

 

 ۸-تعیین تخلیه مجاز(MAD)

عموماً هرچه رطوبت خاک کم باشد باید گیاه نیروی بیشتری برای جذب آب از خاک صرف نماید. اگر مقدار این رطوبت بمدت طولانی پائین باشد مقدار محصول کاهش پیدا می‌کند. از این‌رو بنابه تعریف، درصدی از رطوبت قابل استفاده خاک را که می‌تواند توسط گیاه مصرف شود بدون اینکه کاهش محصول پیدا کند، مقدار تخلیه مجاز(کمبود مجاز رطوبت به لحاظ مدیریت آبیاری) می‌گویند.

مقادیر تخلیه مجاز باتوجه به نوع گیاه، عمق ریشه و نوع خاک تحت شرایط خاص توسط محققین، محاسبه و در انتشارات سازمان خواربار جهانی(FAO56) ارائه گردیده است. بطورکلی مقدارMAD در روش قطره­ ای برای درختان میوه۴۰ تا۵۰ درصد در نظر گرفته می­شود

 ۹-تعیین نیاز آبی روزانه گیاه(Td)

مقدار تعرق روزانه در آبیاری قطره­ ای که برابر نیاز آبی گیاه فرض می­شود، تابعی از سطح سایه‌انداز گیاه و تبخیر و تعرقی است که به روشهای مرسوم برای سایر روشهای آبیاری محاسبه می‌شود. برای تخمین حداکثر تعرق روزانه که در  طراحی آبیاری قطره ای مورداستفاده قرار­می­گیرد مدلهای ساده­ ای توسط محققین ارائه شده است که مهمترین آن عبارتست از :

که در آن:

Td : مقدار نیاز آبی یا تعرق در آبیاری قطره­ ای که فقط بخشی از زمین آبیاری می­شود، در دوره ای که نیاز آبی به حداکثر خود می­رسد(میلیمتر در روز).

Ud : مقدار روزانه نیاز آبی یا تبخیر و تعرقی که با فرض پوشش کامل گیاهی برای سایر روشهای آبیاری در دوره­ای که نیاز آبی به حداکثر خود می­رسد­، محاسبه می­شود(میلیمتر در روز).

Pd : نسبت سطح سایه­ انداز گیاه

 

۱۰- تعیین حداکثر عمق خالص آبیاری(dx)

حداکثر عمق خالص آبیاری در هر نوبت(dx) برابر مقدار آبی است که باید به خاک داده شود تا کمبود رطوبت خاک را تا حدMAD جایگزین نماید. MAD کمبود مجاز رطوبت بلحاظ مدیریت آبیاری  که مقدار آن در روش قطره­ ای برای سبزیجات و گیاهان با ریشه کم عمق معمولاً۲۵ تا۴۰، برای درختان میوه۴۰ تا۵۰  و برای گیاهان با ریشه عمیق۵۰ درصد درنظر گرفته می­شود. dx برحسب عمق متوسط آبیاری در کل مساحت مزرعه حساب می­شود اما درهرحال می­بایست درصد مساحت خیس شده در محاسبات  طراحی  آبیاری قطره ای اعمال شود.

که در آن:

z: عمق توسعه ریشه ­ها(متر)، MAD: تخلیه مجاز رطوبتی(درصد)، Pw : درصد مساحت خیس شده(درصد)،  Wa:  ظرفیت نگهداری آب در خاک برحسب   و dx : حداکثر عمق خالص آبیاری در هر نوبت، برحسب(mm).

 

۱۱- تعیین حداکثردور آبیاری(fx)

باتوجه به مقادیر متوسط حداکثر تعرق روزانه گیاه(نیاز آبی روزانه گیاه در روش قطره­ ایTd) و مقدار حداکثر عمق آب آبیاری(dx)، حداکثر دور آبیاری در  آبیاری قطره ای از رابطه زیر بدست می­آید:

 

۱۲-تعیین دور آبیاری طراحی (fi)

معمولاً دور آبیاری در آبیاری قطره­ ای محدود می­باشد و تحت­ تأثیر بافت خاک خیس ­شده و میزان تبخیر و تعرق متفاوت است. جدول ذیل دور آبیاری پیشنهادی را بعنوان یک راهنما نشان می‌دهد.  باتوجه به دور انتخابی، عمق آبیاری برابر است با:                                     

       dn = fi × Td

۱۳- تعیین بازده کاربرد آبیاری(Eu)

در  طراحی  آبیاری قطره ای با توجه به شرایط و نوع سیستم آبیاری قطره ای ، بازده کاربرد آبیاری معمولاً برابر ۹۰ رصد در نظر گرفته می شود.

 

۱۴-تعیین عمق ناخالص آبیاری(dg)

مقدار آبیاری باید طوری باشد که تلفات غیرقابل اجتناب نفوذ عمقی را نیز شامل گردد. اما آن قسمت از نفوذ عمقی که برای شستشوی خاک انجام می­گیرد جزء تلفات محسوب نمی­شود. برای محاسبه عمق ناخالص آبیاری(dg) در آبیاری قطره ­ای باید رابطه زیر که Eu  بازده کاربرد آبیاری وdn نیاز خالص آبیاری می­باشـد، استفاده می­گردد.

۱۵-تعیین حجم ناخالص آب مورد نیاز روزانه برای هر گیاه(G)

برای تعیین حجم ناخالص آب موردنیاز روزانه هر گیاه از رابطه زیر استفاده می­شود.

که در آن :

 G:  حجم ناخالص برای هر درخت(lit)           

 fi :  دور آبیاری طراحی(day)

Sp× Sr : فاصله بین درختان و ردیفهای کاشت(m)

 ۱۶-تعیین مدت زمان آبیاری(t)

باتوجــه به حجم آبیـاری و تعـداد قطره ­چکان بـرای هر درخت و نیز دبی قطره ­چـکانها، مدت زمان آبیاری از رابطه زیر محاسبه می­شود.

که در آن :

 n:  تعداد قطره‌چکانها و : qa دبی متوسط قطره‌چکان(lit/sec)

۱۷-تعیین تعداد شیفتهای آبیاری(N)

در  طراحی  آبیاری قطره ای  برای فراهم نمودن امکان برخی تغییرات در شبکه اصلی و کنترل مسائل پیش ­بینی نشده، بهتر است سیستم بیش از۲۱ ساعت در شبانه­ روز کـار نکند. باتـوجه به ساعت آبیـاری در شبـانه ­روز(T) تعداد شیفت های آبیاری طی یک دور آبیاری  از رابطه زیر بدست می­آید:               f : دور آبیاری(day) 

T : ساعت کار سیستم در شبانه­ روز(hr) 

 t: زمان آبیاری(hr) می­باشند.

 

 ۱۸-تعیین هیدرومدول آبیاری(Hm)

برای محاسبه هیدرومدول آبیاری قطره­ ای از رابطه ذیل استفاده می­شود :

که درآن Hm، هیدرومدل آبیاری(بر حسب لیتر در ثانیه در هکتار)  می­باشد.

۱۹- تعیین دبی مورد نیاز برای درختان موجود در هر هکتار

هیدرومدول محاسبه شده براساس نیاز آبی متوسط می­باشد ولی باتوجه به اینکه ساعات آبیاری یک واحد معمولاً نسبت به دور آبیاری محدود می­باشد، لذا بایستی در طی زمان آبیاری یک واحد آبیاری دبی بیشتری مورداستفاده قرارگیرد. دبی مصرفی یک واحد آبیاری قطره­ ای به دبی موردنیاز قطره‌چکانها و تعداد آنها در واحد سطح بستگی دارد . لذا در  طراحی آبیاری قطره ای از رابطه ذیل برای برای محاسبه دبی طرح واحدهای آبیاری استفاده می­شود.

                 دبی قطره­ چکان* تعداد قطره­ چکان* تعداد درخت در هکتار = Q

Q : دبی لازم برای درختان موجود در هر هکتار(بر حسب لیتر در ثانیه ) می­باشد.

 


با توجه به عدم وجود یک آموزش ویدئویی جامع در زمینه طراحی  آبیاری قطره ای  برای مهندسین آب کشور لازم دیدم یک پکیج آموزشی جامع در این زمینه تهیه نمایم و با قیمت مناسب در سایت مهندسی آبیاری جهت استفاده مهندسین علاقه مند به طراحی  آبیاری قطره ای قراردهم . این آموزش در (۹) بخش تهیه شده است و ازصفر تا صد طراحی شبکه های  آبیاری قطره ای را در این آموزش توضیح دادم.


دانلود قسمت اول این آموزش رایگان می باشد .جهت دریافت رایگان قسمت اول آموزش ویدئویی طراحی  آبیاری قطره ای اینجا کلیک کنید.

 


 جهت تهیه این محصول به دو روش زیر می توانید اقدام کنید:
 
 
۱-کلیک روی لینک زیر و خرید از سایت .
 
۲-بعد از  درخواست محصول از طریق پیامک یا واتساپ و واریز وجه، محصول از طریق تلگرام براتون ارسال می گردد. 

مبلغ  بسته آموزش ویدئویی طراحی  آبیاری قطره ای فقط  ۲۵۰ هزار تومان  می باشد .

 شماره  پیامک و  واتساپ جهت درخواست محصول:    ۰۹۱۱۸۴۱۵۷۳۵

    شماره کارت بانکی  جهت واریز وجه : ۶۱۰۴۳۳۷۷۴۹۶۹۴۹۵۴

به نام مسلم یعقوبی- بانک ملت


این محصول  گارانتی ۷ روزه بازگشت وجه دارد. یعنی  تا ۷ روز پس از استفاده ازاین محصول و در صورت عدم رضایت از آن می توانید تقاضای بازگشت وجه نمائید تا مبلغ از طریق کارت به کارت بهتون برگشت داده شود.


این آموزش دومین آموزش از سری آموزش های تهیه شده توسط بنده بوده که در این سایت قرار دادم .  به دوستانی که فایل آموزشی اول رو با عنوان آموزش نرم فزار واتر جیمز   تهیه نکرده اند  یا با نرم افزار واتر جیمز کار نکرده اند پیشنهاد می گردد قبل از تهیه این آموزش ، آموزش  نرم فزار واتر جیمز  رو تهیه نمایند تا بعد از یادگیری نحوه کار با نرم افزار واتر جیمز و همچنین فراگیری نحوه طراحی خط انتقال و ایستگاه پمپاژ ، در ادامه نحوه طراحی شبکه  آبیاری قطره ای را در این آموزش فرا بگیرند.   جهت دریافت پکیج آموزش کاربرد نرم فزار واتر جیمز در طراحی خطوط انتقال آب کشاورزی به مدت ۳ساعت  ۲۰ دقیقه روی لینک زیر کلیک نمائید . 

آموزش نرم فزار واتر جیمز 

 

Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آموزش واتر جیمز پست قبلی معرفی نرم افزار WATERGEMS