آبیاری تلفیقی چیست و طراحی آن به چه صورت انجام می گیرد؟

0 0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
Read Time:2 Minute, 18 Second

 

  آبیاری تلفیقی  گونه ای از آبیاری است که می توان هم به روش بارانی و هم به روش قطره ای زمین مورد نظر رو آبیاری کرد .   در  روش آبیاری تلفیقی خطوط لوله اصلی تا آبرسانها در زیر زمین مدفون بوده ولی خطوط لترال و آبپاشها بر روی زمین گسترده می شوند. در این روش برای گیاهان غیرردیفی مثل گندم روش آبیاری بارانی کلاسیک ثابت کم فشار با فواصل آبپاش  ۱۲*۱۲ متر وبا لترال­های روزمینی و برای گیاهان ردیفی مثل سیب زمینی روش آبیاری تیپ  یا قطره ای پیشنهاد می گردد. طراحی روش آبیاری تلفیقیبه گونه ای انجام می گردد تا در زمان مورد نیاز و به دلیل وجود تناوب کشت، هر یک از سیستم ها قابلیت تبدیل به روش دیگر را داشته و به سادگی مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر  اجزای تشکیل دهنده شبکه فرعی باید نیازهای هر دو سیستم را مرتفع سازد.

 فشار کارکرد آبپاشها در  روش آبیاری تلفیقی حدود ۲۰ تا ۲۵ متر بوده تا قابلیت تلفیق با روش آبیاری تیپ یا قطره ای را داشته باشد. با توجه به اینکه فشار کارکرد این آبپاشها در مقایسه با آبپاشهای مورد استفاده در روش آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک، کمتر است لذا فاصله آبپاشها نیز کمتر در نظر گرفته می شود.

در  روش آبیاری تلفیقی فاصله آبپاشها ۱۲*۱۲ متر بوده همچنین بر خلاف روش روش آبیاری بارانی کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک، آبپاشها بر روی لترالها ثابت بوده و برنامه ریزی آبیاری از طریق شیرهای سر لترال اعمال می گردد. به این ترتیب که خطوط لوله لترال در تمام اراضی زراعی تحت پوشش شبکه گسترده شده و آبپاشها بر روی لترالهای مستقر می گردند. سپس با توجه به دبی سیستم که متناسب با مساحت کل اراضی تحت پوشش می باشد، تعدادی از شیرهای سر لترال باز شده و مابقی بسته می ماند. در این حالت تمام آبپاشهای مستقر بر روی این لترالها همزمان شروع به آبیاری کرده و پس از اتمام ساعت آبیاری، نوبت به سایر لترالها می رسد.در روش آبیاری تلفیقی لوله­ های لترال بارانی معمولا  از نوع نیوفیت انتخاب می شوندتا به راحتی قابل جمع ­آوری باشند. در شرایط تغییر سیستم به سیستم تیپ، میتوان از محل اتصال لترالهای آبیاری بارانی به شیر سر لترالها استفاده کرده و مانیفلدهای آبیاری تیپ یا قطره ای  که از نوع لوله های نرم تاشو یا لی فلت می ­باشند را جایگزین آنها نمود. با اتصال لترالهای قطره ای و یا نوارهای تیپ  به لوله های نرم تاشو  آبیاری گیاهان ردیفی انجام می گیرد. 

جهت دریافت هر گونه مشاوره در خصوص طراحی سیستم های آبیاری تلفیقی از طریق واتساپ یا ایمیل با بنده تماس بگیرید. همچنین می توانید سوالات خود رو در بخش دیدگاه ها مطرح فر مائید. 

آبیاری تلفیقی

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]

Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آموزش واتر جیمز پست قبلی آموزش ویدئویی نرم افزار واتر جیمز قسمت اول (رایگان)
آموزش واتر جیمز پست بعدی معرفی نرم افزار WATERGEMS